Hallo verzamelaars in Nederland en de rest van de wereld. Op deze site zijn we leuke en vreemde verzamelobjekten aan het presenteren. Onder deze voorwerpen kun je dingen verwachten van Serge Gainsbourg, Michaelis, Elf Provincien, ronde puzzels, Simplex, Tom-Tas, Kolibri en Pinkwin. Maar ook voorwerpen uit Lourdes, De Fabeltjeskrant, Rick de Kikker, Man from U.N.C.L.E en zelfs enige erotiek. Ja ja, een veelzijdige verzameling is de essentie van HET Verzameloord.

donderdag 24 januari 2013

GERRY ANDERSON 4/24: CROSSROADS TO CRIME (1960)

Op Tweede Kerstdag 2013 overleed televisieproducent Gerry Anderson op 83 jarige leeftijd. Ondanks zijn grote oeuvre was/is hij in Nederland eigenlijk alleen bekend als maker van de legendarische poppenserie The Thunderbirds. Reden voor HET Verzameloord om daar verandering in te brengen. Wekelijks (elke donderdag om 17.00u) aandacht voor de omvangrijke loopbaan van deze Engelse televisiemaker.

Vandaag deel 4: Crossroads to Crime (1960)
Na het afronden van de serie Four Feather Falls, verbreekt Granada televisie de samenwerking met Gerry Anderson. De voorbereidingen van de nieuwe reeks (Supercar) komt daarmee in gevaar, dus benadert Anderson Anglo-Almagamated, een produktiebedrijf dat voornamelijk B-films maakt. Ze zijn bereid met Anderson in zee te gaan voor een film van 1 uur: Crossroads to crime.
Het budget is laag, de lokaties knullig en de spelers niet naar behoren. Ook is de regie middelmatig, alsof hij wist aan een film te werken die er niet toe zou doen.
De mensen die achter de kamera aan de film meewerken zijn vrijwel allemaal Andersons vaste crewleden uit zijn vorige (en latere) produkties: Reg Hill (art direction), John Read (kamera), Barry Gray (muziek), Sylvia Anderson - toen nog Thamm (continuiteit) en David Elliott (montage). Maar ook voor de kamera staan bekende namen, zoals David Graham (later de stem van o.a. Parker uit The Thunderbirds).
De muziek van Barry Gray is - zoals altijd - afgemeten goed. Hieronder 3 stukken als voorbeeld.
OPENING CREDITS
   FOLLOWING
END CREDITS


Dat de film mislukt is ligt aan veel facetten, maar voor mij komt dat in eerste instantie door het verhaal. Een onduidelijk plot over vrachtwagenkapers, autodiefstallen en roofovervallen. Infiltratie en dubbelspel. Moord en afrekening en dat alles in 57 minuten, gebaseerd op een verhaal van Edgar Wallace.
Hieronder een kritiek op de film door Stephen La Rivière, schrijver van het boek 'Filmed in Supermarionation'. Het bevat tevens wat fragmenten uit de film.

Volgende week: Supercar (1961-1962)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten