Hallo verzamelaars in Nederland en de rest van de wereld. Op deze site zijn we leuke en vreemde verzamelobjekten aan het presenteren. Onder deze voorwerpen kun je dingen verwachten van Serge Gainsbourg, Michaelis, Elf Provincien, ronde puzzels, Simplex, Tom-Tas, Kolibri en Pinkwin. Maar ook voorwerpen uit Lourdes, De Fabeltjeskrant, Rick de Kikker, Man from U.N.C.L.E en zelfs enige erotiek. Ja ja, een veelzijdige verzameling is de essentie van HET Verzameloord.

maandag 15 november 2010

KWARTET 2: SPROOKJES

Onlangs kreeg ik van een goede vriend dit Sprookjeskwartet van Jumbo. Het was heel lang geleden dat ik de plaatjes van dit kwartet had bekeken, maar ik was onmiddellijk terug in mijn jeugd. Wat heb ik dit kwartet vaak gespeeld!!
Eerder plaatste ik op HET Verzameloord al een bericht over het Internationaal stedenkwartet. Daar beschreef ik al de geschiedenis van het kwartetspel. Het Sprookjeskwartet wordt als derde op de markt gebracht in 1953, na het bloemen- en dierenkwartet. Het zwarte jumbo-logo verschijnt in seizoen 1965-66. Voor afbeeldingen van de verschillende logo's klik hier. Het kwartet is ook daarna nog jarenlang onveranderd geproduceerd. Dat is opvallend, want de illustraties zijn niet bepaald kindvriendelijk (althans niet naar de huidige maatstaven). Ik vond ze als kind eng. Hieronder alle kaartjes, zonder de tekst. De titels van de sprookjes spreken voor zich, denk ik. Klik op een afbeelding om te vergroten.


W
ie heeft deze tekeningen gemaakt?
Alle tekeningen zijn gesigneerd met het monogram MW. Wie is MW? Op één plaatje staat het uitgebreidere onderschrift MAYRL W.50, maar ook dat zegt mij helemaal niets. Wie weet hier iets van? Zijn de tekeningen uit het jaar 1950? Of misschien wel 1850, als ik de stijl beschouw. Hieronder beide monogramman in close-up. Reageer met een tip of het antwoord naar het mail-adres of schrijf een reactie onder dit bericht.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten